Fie ca o fac in mod voit sau nu, ma tot trezesc pe grupuri cu specific moto unde incepatorii arunca tot mai multe intrebari: unele tampite, altele nu. Ce ulei sa imi iau, ce moto mi se potriveste… toti vor ca cineva sa ia decizia in locul lor. E o greseala imensa sa lasi pe altul sa aleaga un model anume. La fel cum e o prostie fara margini sa iti “repari” motocicleta pe internet. In ultima perioada am zarit multe discutii despre casti. Cum sa imi aleg casca? Ce casca sa imi iau?
Cum sa o aleg vs. Cum sa probez
In zona asta lucrurile mi se par clare. Inainte de a proba orice tip de casca moto este necesar sa afli ce iti trebuie. Degeaba inveti cum sa alegi un tractor daca nu ai ogor si folosesti tractorul sa te duci in weekenduri la mare. Inainte de pleca sa omor timpul vanzatorilor ca sa probez si apoi sa imi cumpar de pe vastul internet (deloc subiectiva aceasta replica) as crede ca e mai important sa imi fac temele si sa aflu CE CAUT?
Cel mai important: analiza de nevoi
Cred ca asta este secretul chimiei dintre vanzator si client. Important este sa afli ce iti trebuie, de ce ai nevoie de casca respectiva si ce asteptari sa ai raportat la banii pe care ii vei cheltui pentru respectivul bun.
Cateva intrebari la care trebuie sa iti raspunzi:
1. Dimensiune de buget: nu te uita la casti de 500 de euro daca tu vrei sa iti cumperi una de 100. Oricum ar fi, nu as recomanda casti integrale foarte ieftine. Incearca sa mergi pe marci consacrate si daca bugetul tau este limitat, omoara look-ul (grafica interesanta pe casca) pentru a avea mai mult confort – adica ia-ti una simpla dintr-o gama superioara.
2. Pe ce tip de motocicleta merg? Mi s-ar parea exagerat sa umbli pe un scuter de 125cc cu o casca imprumutata de la Rossi dupa o cursa la Jerez sau cu o super sportiva cu o casca jet primita cadou de la baba din Italia/Germania care se ducea cu super-sportul dupa rosii. Totodata, pozitia la ghidon este una dintre cele mai importante variabile cand iti alegi o casca.
3. Cum merg? Poti avea o motocicleta linistita…. sa spunem un naked de cilindree medie, insa poti avea pretentii diferite fata de un alt rider. Unii le folosesc doar pentru naveta, altii pun genunchiul jos si scot segmenti pe toba cu acelasi soi de motor. Care este viteza ta de croaziera si ce fel de drumuri bati? Poti sa iti alegi un tip de casca daca mergi exclusiv prin oras si o alta daca in fiecare zi mergi spre birou 20 de km pe autostrada.
4. Care sunt preferintele personale? Porti ochelari de vedere? Transpiri enorm de mult fiind ruda cu Gabriel Cotabita? Simti uneori ca te sufoci? Ai nevoie si de ochelari de soare?
5. Ce shell ti se potriveste? Ce forma a castii iti este comoda – ca sa traduc din corporateza.
De ce sa fii sincer cu tine cand iti alegi casca?
E foarte simplu: pentru ca iti va fi mai comod si vei fi in siguranta daca o faci. Degeaba iti cumperi o casca racing daca tu mergi pe un touring. Va fi foarte zgomotoasa iar zona de jos a vizierei va avea o vizibilitate redusa. La fel se va intampla daca mergi pe circuit cu o casca touring: transpiri ca un bivol pus la jug, simti ca nu intra deloc aer in ea si nu o sa vezi circuitul pentru ca… viziera ta se termina prea jos.
Dupa ce ai reusit sa raspunzi cu o sinceritate debordanta intrebarilor de mai sus… de abia de acum poti incepe sa te uiti dupa materialele din care este fabricata casca, cate shell-uri are, daca are interior lavabil, etc.
Majoritatea motociclistilor sar acest pas foarte important si trec direct la comparatii foarte ciudate si nu o data am intalnit clienti care voiau casca super-racing si conduceau un chopper.
In general, alegerea echipamentului potrivit stilului tau de mers este definitia sigurantei si confortului pe motocicleta.
Mergeti cu cap!
Foto: Cristina Udrescu